Szanowni rodzice
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym ramowy rozkład dnia uwzględnia:
Podział na grupy wiekowe podyktowany jest różnymi potrzebami przedszkolaków w różnym wieku, zróżnicowanym poziomem ich rozwoju, potencjałem i zainteresowaniami.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają szczegółowy rozkład dnia dla danego oddziału, biorąc pod uwagę potrzeby i preferencje przypisanych doń dzieci. Szczegółowy rozkład dnia przedstawia rytmiczność stałych czynności i działań przeprowadzanych z dziećmi ma na uwadze zasady higieny pracy oraz możliwości psychofizyczne dzieci w określonej grupie wiekowej.
Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu nr 1 w Żywcu z Oddziałami Integracyjnymi
– grupa dzieci młodszych (w wieku 3 i 4 lat)
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach 6.00 – 17.00
Część I – poranna
6.00–8.00 Schodzenie się dzieci. Czynności higieniczne – mycie rąk po przyjściu do grupy przedszkolnej z uwagi na działania przeciw epidemiologiczne. Zajęcia opiekuńcze. Kontakty indywidualne, zabawy integrujące grupę, zabawy samodzielne – stwarzanie sytuacji zabawowych służących realizacji pomysłów dzieci. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym z dzieckiem wymagającym wsparcia. Poranne zabawy ruchowe.
8.00–8.30 Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Zabawy rytmiczne. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
8.30–9.00 Śniadanie – realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania samodzielności, nawyków higienicznych i kulturalnych podczas spożywania posiłku oraz w zakresie dbałości o zdrowie. Czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience: mycie rąk, mycie zębów, korzystanie z toalety.
Część II – główna
9.00 – 9.15 Zajęcia kierowane z całą grupą w oparciu o założenia podstawy programowej.
9.15 – 9.50 Organizowanie zabaw twórczych, ruchowych, stymulujących rozwój dzieci zgodnie z tematyką. Zabawy z językiem obcym nowożytnym. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
9.50–10.30 Samodzielna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela. Czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Drugie śniadanie. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
10.30–11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer, do ogrodu przedszkolnego (nauka ubierania się, zapiania guzików, suwaków – doskonalenie czynności). Zabawy samodzielne w ogrodzie przy niewielkim udziale nauczyciela, zajęcia ruchowe, zabawy tropiące, wycieczki i spacery – obserwacja środowisk przyrodniczych i społecznych w najbliższym otoczeniu przedszkola. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
11.30 – 12.00 Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowanie do obiadu. Czynności higieniczne i samoobsługowe oraz opiekuńcze w łazience. Czynności porządkowe.
12.00 – 12.30 Obiad – celebrowanie posiłku, realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami (widelcem, łyżką). Kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie.
Część III – poobiednia
12.30 – 14.15 Zabiegi opiekuńcze, higieniczne, czynności samoobsługowe, przygotowanie do relaksu. Relaks – odpoczynek dzieci, słuchanie i czytanie bajek, muzyki relaksacyjnej – wyciszenie. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
14.15 –14.30 Przygotowanie do podwieczorku – czynności higieniczne i samoobsługowe. Podwieczorek – kultura spożywania posiłków. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
14.30 –17.00 Zabawy samodzielne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela, zabawy rytmiczne, zabawy ze śpiewem. Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych, pobyt na świeżym powietrzu. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym z dzieckiem wymagającym wsparcia. Rozchodzenie się dzieci.
Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu nr1 w Żywcu z Oddziałami Integracyjnymi
– grupa dzieci starszych (w wieku 5 i 6 lat)
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach 6.00 – 17.00
Część I – poranna
6.00–8.00 Schodzenie się dzieci. Czynności higieniczne – mycie rąk po przyjściu do grupy przedszkolnej z uwagi na działania przeciw epidemiologiczne. Zajęcia opiekuńcze. Kontakty indywidualne, zabawy integrujące grupę, zabawy samodzielne – stwarzanie sytuacji zabawowych służących realizacji pomysłów dzieci. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym z dzieckiem wymagającym wsparcia. Poranne zabawy ruchowe.
8.00–8.30 Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Zabawy rytmiczne. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
8.30–9.00 Śniadanie – realizacja złożeń programowych z zakresu kształtowania nawyków higienicznych i kulturalnych oraz w zakresie dbałości o zdrowie. Czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Doskonalenie czynności samoobsługowych i higienicznych – mycie zębów.
9.00 – 9.30 Zajęcia kierowane z całą grupą w oparciu o program wychowania przedszkolnego.
9.30 – 10.00 Organizowanie zabaw twórczych, ruchowych, stymulujących rozwój dzieci zgodnie z tematyką. Zabawy z językiem obcym nowożytnym. Religia. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
10.00 – 10.45 Zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela. Czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Drugie śniadanie. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
10.45–11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer, do ogrodu przedszkolnego (nauka ubierania się, wiązania sznurowadeł, zapiania guzików, suwaków – doskonalenie czynności). Zabawy samodzielne w ogrodzie, zajęcia ruchowe, zabawy tropiące, obserwacja środowisk przyrodniczych i społecznych. Zabawy rytmiczne. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
11.30 – 12.00 Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowanie do obiadu. Czynności higieniczne i samoobsługowe. Pełnienie dyżuru – np. nauka nakrywania stołu do obiadu.
12.00 – 12.30 Obiad – celebrowanie posiłku. Realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami (widelcem, łyżką). Kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie.
12.30 – 13.30 Relaks, odpoczynek dzieci, słuchanie i czytanie bajek, muzyki relaksacyjnej – wyciszenie. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
Część III – poobiednia
13.30 – 14.00 Samodzielna zabawa dzieci – podejmowanie różnorodnych form działania przy niewielkim udziale nauczyciela. Spacer, obserwacje środowisk przyrodniczych. Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym z dzieckiem wymagającym wsparcia.
14.00–14.30 Przygotowanie do podwieczorku – czynności higieniczne i samoobsługowe. Podwieczorek – kultura spożywania posiłków. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
14.30 – 17.00 Zabawy samodzielne dzieci. Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych, pobyt na świeżym powietrzu. Zajęcia indywidualne lub w grupach w ramach rewalidacji oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w Orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym z dzieckiem wymagającym wsparcia. Rozchodzenie się dzieci.
Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu nr1 w Żywcu z Oddziałami Integracyjnymi
– grupa dzieci 5,6 - letnich przy SP 9 w Żywcu
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach 7.00 – 16.00
Część I – poranna
7.00–8.00
Schodzenie się dzieci. Czynności higieniczne – mycie rąk po przyjściu do grupy przedszkolnej z uwagi na działania przeciw epidemiologiczne. Zajęcia opiekuńcze. Inicjowanie rozmów z dziećmi na bliskie im tematy. Zabawy samodzielne – tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę w poczuciu bezpieczeństwa. Praca indywidualna o charakterze wyrównawczo-stymulującym oraz praca z dzieckiem zdolnym. Zabawy integrujące grupę. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.00–8.30
Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Zabawy rytmiczne.
8.30–9.00
Śniadanie – realizacja złożeń programowych z zakresu kształtowania nawyków higienicznych i kulturalnych oraz w zakresie dbałości o zdrowie. Czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Doskonalenie czynności samoobsługowych i higienicznych – mycie zębów.
Część II – główna
9.00–10.15
Zajęcia kierowane z całą grupą w oparciu o program wychowania przedszkolnego. Organizowanie zabaw twórczych, ruchowych, stymulujących rozwój dzieci. Zabawy z językiem obcym nowożytnym.Religia.
10.15–10.45
Zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, rewalidacja indywidualna. Czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience.
10.45–11.30
Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer, do ogrodu przedszkolnego (nauka ubierania się, wiązania sznurowadeł, zapiania guzików, suwaków – doskonalenie czynności). Zabawy samodzielne w ogrodzie, zajęcia ruchowe, zabawy tropiące, obserwacja środowisk przyrodniczych i społecznych. Zabawy rytmiczne.
11.30 – 12.30
Przygotowanie do obiadu. Czynności higieniczne i samoobsługowe. Pełnienie dyżuru – np. nauka nakrywania stołu do obiadu. Obiad – celebrowanie posiłku. Realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami (widelcem, łyżką). Kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie.
12.30 – 13.30
Relaks, odpoczynek dzieci, słuchanie i czytanie bajek, muzyki relaksacyjnej – wyciszenie.
Część III – poobiednia
13.30 – 14.00
Samodzielna zabawa dzieci – podejmowanie różnorodnych form działania przy niewielkim udziale nauczyciela. Praca indywidualna z dziećmi o charakterze wyrównawczo-‑stymulującym oraz praca z dzieckiem zdolnym, dostosowanie zadań do możliwości dzieci. Spacer, obserwacje środowisk przyrodniczych. Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych.
14.00 – 14.30
Przygotowanie do podwieczorku – czynności higieniczne i samoobsługowe. Podwieczorek – kultura spożywania posiłków.
14.30 – 16.00
Zabawy samodzielne dzieci. Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych, pobyt na świeżym powietrzu, rozchodzenie się dzieci.