W dniu 11 października 2022 r. dzieci z grupy 5,6 - l w SP9 uczestniczyły w zajęciach w mobilnym obserwatorium astronomicznym. Po wejściu do kopuły dzieci kładły się na podłodze w wygodnej dla nich pozycji i oglądały niesamowity seans kosmiczny dookoła swoich głów. Wspólnie odliczały do startu rakiety, klaskały by dodać mocy rakiecie i poleciały poznawać planety układu słonecznego. Uczyły się również piosenki o planetach i odkrywały tajemnice kosmosu, drogi mlecznej, nauczyły się, jak szukać na nocnym niebie Wielkiego Wozu i Niedźwiedzicy, a oglądały to za pomocą projektora 4K, który wyświetla pełny obraz na całej kopule. Na koniec dzieci pojechały kosmicznym rollercoasterem - krzyków i zachwytów było co niemiara !
Po powrocie do sali dzieci zjadły słodycze w kształcie spodów UFO. W środku była niespodzianka - wcale nie były takie słodkie, jak można się było spodziewać, ale witamina C pomoże nam nabyć odporności, siły i zdrowia. Trzeba o nie dbać, bo kto wie, może mamy w grupie przyszłych kosmonautów ?
W ramach nowatorskiego podejścia do nauczania, dzieci z grupy 5,6-l w SP9 uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem okularów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. System został zaprojektowany tak, aby w pełni zaangażować dzieci w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki to wszystko przenosi naukę w zupełnie inny wymiar. Zestaw posiada intuicyjny interfejs oraz łatwy dostęp do treści edukacyjnych zlokalizowanych na portalu dla nauczycieli. System Class VR to nowoczesne narzędzie do realizacji podstawy programowej z wielu dziedzin. Wszystkie treści są wyświetlane jednocześnie i przekazywane z komputera nauczyciela na okulary VR, które mają założone dzieci. Każde dziecko jest dokładnie w tym samym punkcie pokazywanych treści. Umożliwia to nauczycielowi pełną kontrolę nad realizowanymi zadaniami i powoduje, że dzieci z zaangażowaniem koncentrują się na każdym zadaniu. Tym razem dzieci wędrowały po dnie oceanu wśród rekinów, a potem uczyły się za pomocą joysticka wędrować po pirackim statku.
Ciekawe, czy rodzice rozpoznają swoje dzieci w Okularach Class VR ?
10 października nasza grupa przyłączyła się do obchodów Światowego Dnia Drzewa.
O tym, jak ważną rolę w naszym życiu pełnią drzewa nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Są one naturalnym elementem naszego środowiska, kształtują nasz klimat i przede wszystkim produkują tlen.
Dzieci wspólnie z Paniami wykonały piękny plakat przedstawiający jesienne drzewo. Warto zaznaczyć, że plakat powstał tylko z prawdziwych, naturalnych materiałów.
Tego dnia, podczas spaceru dokładnie obserwowaliśmy drzewa w okolicy naszego przedszkola, porównywaliśmy ich wygląd i budowę.
Tworzenie spektaklu to wspaniała zabawa, która zależy od wyobraźni artystów. W teatrze kukiełkowym aktorzy, ukryci za parawanem, poruszają sylwetkami warzyw przytwierdzonych do kijków. Jednak ta zasada nie wyklucza gry aktorów bezpośrednio na scenie lub innym miejscu przed widzami. W domowym teatrzyku możemy być reżyserem, scenografem, aktorem i jednocześnie widzem. Wszystko jest możliwe gdy zamierzamy wyrazić ważny temat, bądź emocje. W tym tygodniu poznajemy wartości odżywcze warzyw, a przede wszystkim uczymy się je jeść. W naszym teatrzyku pojawiły się warzywa, które zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Pozwalają być zdrowym - by skakać, biegać, bawić się, uczyć i cieszyć z uczestniczenia w fajnych zajęciach w naszej grupie przedszkolnej.
Święto Drzewa jest programem edukacji ekologicznej "Klubu Gaja", którego celem jest edukacja w zakresie zmian klimatycznych i ochrony drzew. Corocznie bierzemy w tej akcji udział i staramy się dbać o środowisko, na miarę naszych możliwości.
W dniu Święta Drzewa grupa 4-latków znalazła w okolicy przedszkola piękny dąb, który staraliśmy się poznać za pomocą: dotyku, węchu, wzroku wykorzystując lupę i rolki po papierze. Następnie dzieci uczestniczyły w zabawie wg poleceń nauczyciela: stań obok drzewa, przykucnij pod konarem, schowaj się za drzewo, wymyśl ukłon dla drzewa w podziękowaniu za wspólną zabawę. W sali przedszkolnej ozdobiliśmy sylwetę drzewa listkami dębu, a w książce porównaliśmy liście dębu, klonu i je pokolorowaliśmy.
Bardzo kochamy nasze Pupile - dzieci z grupy 4 latków bardzo chętnie dzieliły się opowieściami na temat zwierzątek, które żyją w ich domach. Wśród psów, kotów i chomika znalazła się również ……rybka 😊
Dzieci z grupy 3-latków pokonywały tory przeszkód przechodząc po różnych fakturach - przez co rozwijały sprawność fizyczną, motorykę, pokonywały swoje lęki, rozpoczynały rywalizację; a wszystko to prowadziło do jednej umiejętności – zręczności.
4 października obchodziliśmy „Dzień Pupila”.
Dzień ten miał na celu uświadomienie dzieciom,
że zwierzęta, które z nami mieszkają i które są obok nas, również mają swoje prawa.
Dzieci wypowiadały się na temat swoich ulubieńców, poznały różne ciekawostki na temat zwierząt oraz wiadomości dotyczące opieki nad nimi. Dowiedziały się też, że zwierzęta czują jak ludzie i nie są zabawką, którą można wyrzucić. Odbywały się również rozmowy na temat bezdomnych zwierząt
i sposobów udzielania im pomocy. Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną – kolorowały rysunki przedstawiające pieska.
Aby być przyjacielem zwierząt należy pamiętać o kilku zasadach:
1. Nigdy nie bij, nie szarp ani nie krzywdź zwierząt!
2. Karm swoje zwierzę odpowiednim pokarmem!
3. Zanim kupisz zwierzaka, przeczytaj o nim książki, poradniki!
4. Nie wyrzucaj zwierzęcia na dwór, nie oddawaj go do schroniska.
Ono będzie za tobą tęsknić!
5. Nie sprzedawaj zwierząt – przyjaciół się nie sprzedaje!
W minionym tygodniu dzieci z grupy 5 – latków realizowały temat kompleksowy „Idzie jesień przez ogród i sad”. Przedszkolaki utrwalały i poszerzały wiadomości nt warzyw i owoców zbieranych i przetwarzanych jesienią. Jako podsumowanie tygodnia dzieci samodzielnie przygotowywały sałatkę owocową, którą potem z ochotą smakowały.
Pycha!
W dniu 7 października 2022 r. dzieci z grupy 5,6-l w SP 9 pojechały na wycieczkę do Centrum Edukacji Ekologicznej "ARKA" w Moszczanicy na zajęcia o pszczołach. Przeszły ścieżką dydaktyczną obserwując w naturze zachowania owadów oraz ich miejsca pracy i spoczynku. Wykonały samodzielnie świeczki z pszczelego wosku i zabrały na pamiątkę do domu. Obejrzały jak wygląda ul od środka, poznały pracę pszczelarza i jego strój oraz produkty uzyskiwane z pracy tych pożytecznych owadów. Dotykały, wąchały i smakowały pszczele produkty, odgadywały zagadki zadawane przez panią Agatkę, oglądały na zdjęciach, jak wygląda królowa pszczół. Nasza wycieczka była bardzo ciekawa i pouczająca !
W tym tygodniu dzieci 5,6 - l w SP9 poznawały wartości odżywcze owoców. Smakowały i poznawały nazwy owoców z naszych sadów i nie tylko. Samodzielnie - z niewielką pomocą pań - przygotowały pyszne ciasto ze śliwkami. Obserwowały, poznawały i wykonywały zgodnie z podanym przepisem i etapami pracy, przygotowywały i nazywały produkty niezbędne do wykonania ciasta, a potem cierpliwie czekały, aż ciasto się upiecze. Poobiedni deser był przepyszny !
Obchodziliśmy w Przedszkolu Światowy Dzień Zwierząt - przedszkolaki przyniosły zdjęcia lub rysunki swoich zwierzątek domowych i pięknie o nich opowiadały.
Mamy bardzo troskliwe dzieci!
Wszyscy wiedzą jakie bogate w witaminy są soki owocowe. Warto pomóc dziecku polubić je. Soki to nie tylko doskonałe źródło witamin i cennych składników, ale pyszniejsze są niż słodycze. Przekonaliśmy się o tym dzisiaj, podczas robienia i picia soków przez dzieci z naszej grupy. Dzieci pełne zainteresowania i ciekawości przystąpiły do mycia owoców, później już pozostało wrzucenie ich do sokowirówki i sok gotowy. Degustacja zachęciła dzieci do sporego wypicia soku. Wszystkim bardzo smakował, ponieważ wykonany był przez dzieci, bez cukru i konserwantów.
Dzieci z grupy 5 – latków wybrały się w czwartek (06.10) na zajęcia do Biblioteki w Papierniku. Tematem zajęć była nowa pora roku czyli Jesień. Przedszkolaki poznawały wielozmysłowo dary jesieni: warzywa, owoce sadów oraz lasów; przypominały sobie również nazwy i wygląd zwierząt, które są aktywne jesienią. Pani Bibliotekarka przeczytała dzieciom opowiadanie „O wiewiórkach, które nie chciały się dzielić”; gdzie poruszany był ważny temat współpracy i umiejętności dzielenia się. Następnie Milusińscy wykonywali pracę plastyczną „Wiewiórka” wybraną przez siebie techniką.
Bardzo dziękujemy Pani Ani za wspaniałe zajęcia i już nie możemy doczekać się kolejnych.
Grupa 3-4 latków obchodziła Święto Zwierząt. Każde dziecko opowiedziało o swoim domowym pupilu, pochwaliło się zdjęciem zwierzaka oraz powiedziało,
w jaki sposób trzeba się nim zajmować.
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam ...
... a kto ?
Mikołaj.
Wróżka zębuszka przychodzi, gdy dziecko traci zęby mleczne. Skrada się w nocy i wyciąga spod poduszki ząbek, a w zamian zostawia podarunek lub pieniądze. Ta baśniowa postać sprawia, że dzieci lepiej znoszą trudy związane z wypadaniem mleczaków. Przedszkolakowi zaczynają wypadać zęby najczęściej około 5-6 urodzin. W tym wieku dziecko pozbywa się mleczaków, na miejscu których zaczynają wkrótce wyrastać stałe zęby. Te zaś muszą pozostać już na długo, aż do końca życia i dlatego trzeba o nie dbać.
„Światła na skrzyżowaniu”
Niech każdy stanie
przed skrzyżowaniem
palą się światła,
popatrzcie na nie.
Światło zielone,
jak młode listki
na drugą stronę
zaprasza wszystkich.
Światło czerwone,
jak mak, jak ogień,
wszystkim przechodniom
zamyka drogę!